Koje su ovlasti i uloga Ljekarske komore FBiH i kako je uređen komorski sistem u FBiH na “I Kongresa Ljekarske/Liječničke komore FBiH”, pojasnila je Lejla Šehović, pravna savjetnica LJKFBIH i generalni sekretar Ljekarske komore Tuzlanskog kantona.
Ljekarska/Liječnička komora F BiH utvrđuje zajedničke kriterije za licenciranje članova kantonalnih komora, sadržaj i izgled registra članova svih komora, zajedničke sadržaje stručnog usavršavanja, rokova i postupaka provjere stručnosti ljekara, načine i uslove za upravljanjem novim zdravstvenim tehnologijama te vodi jedinstven registar licenciranih članova kantonalnih komora.
LJ/LKFBIH u odnosu sa Federalnim ministarstvom zdravstva ima partnerski odnos u kojem Ministarstvo prati rad Komore u dijelu vršenja javnih ovlasti.
Kantonalne komore su zadržale autonomiju u radu, dok LJ/LKFBiH u vršenju svojih zakonskih i statutarnih ovlasti nastoji unificirati način rada kantonalnih komora, urediti način vođenja Registra te izdavanja licenci.
Osnivanjem LJ/LKFBIH, imamo jedinstven Registar ljekara za područje Federacije, pratimo njihovo stručno i naučno usavršavanje, njihove kompetencije, akademska dostignuća, ali i etiku i deontologiju.
Licenciranje ljekara u FBiH i pravna regulativa
Licence za rad ljekarima izdaju kantonalne komore, na osnovu zajedničkih kriterija utvrđenih od strane Ljekarske/Liječničke komore F BiH. Samo u slučaju dopunskog rada ljekara na području drugog kantona, licencu će izdati LJ/LKFBIH, te u drugim izuzetnim slučajevima utvrđenim Pravilnikom.
I ostala prava ljekari ostvaruju kod matičnih kantonalnih komora, kao npr. pribavljaju mišljenja za obavljanje dopunskog rada, mišljenja kod osnivanja privatne prakse, potvrda o dobrom vladanju, aktivno i pasivno učestvuju u stručnom usavršavanju, i slično, dok Ljekarska/Liječnička komora F BiH, kao krovna institucija, sve to uređuje na jednoobrazan način utvrđivanjem kriterija i donošenjem akata koja obavezuju kantonalne komore.
„Ljekari se nadaju većoj ulozi Komore proširenjem njenih ovlasti. U vrlo skorom vremenu, komorama će se dodijeliti i drugi zadaci u skladu sa Reformskom agendom za sektor zdravstva, te će komore morati učiniti dodatne napore na profesionalnoj samoregulaciji ljekarske struke. Strateški plan razvoja zdravstva u Federaciji podrazumijeva ulaganje u ljudske resurse te unapređenje specijalističkog obrazovanja zdravstvenih kadrova. Prema uzoru na zemlje EU, i ljekarske komore u Federaciji će vršiti poslove priznanja stručnih kvalifikacija, čime će se poboljšati kvalitet usluga, ali i omogućiti mobilnost ljekara. Reforma, između ostalog, zahtijeva kvalitetan popis / Registar svih ljekara na nivou Federacije.
Danas imamo situaciju gdje kantonalne ljekarske komore, u manjem broju, imaju kompleksnu evidenciju članova i dobro uređene Registre. LJ/LKFBIH svoj jedinstven Registar zasniva na podacima dostavljenim od kantonalnih komora i ista ovisi o njihovoj ažurnosti“, pojasnila je Šehović.
Sa druge strane, u svrhu poboljšanja kvaliteta kadrova, neophodno je kontinuirano pratiti starosnu strukturu ljekara, uzimajući u obzir dužinu trajanja specijalizacija i osposobljavanja stručnog ljekarskog kadra, kako bi se napravila strategija prijema mladih ljekara na specijalizacije i druge edukacije. Utvrditi prioritetne specijalnosti koje je potrebno popunjavati kako ne bi došlo do gašenja službi. Planirati edukacije postojećeg kadra radi rasterećenja fondova, te usmjeravanja pacijenata na zdravstvene usluge u Federaciji. Omogućiti i podsticati mobilnost ljekara, kao nosioca zdravstvene djelatnosti, na području cijele Federacije, u skladu sa potrebama stanovništva.
Svoju ulogu u reformi Komora će ostvarivati prvenstveno u saradnji sa Federalnim ministarstvom zdravstva. Stoga, uspješna saradnja ove dvije institucije je od velikog značaja za ljekarsku struku.
Dakle, reformom zdravstvenog sistema Federacije kvalitetnije će se urediti pitanje strateškog planiranja specijalizacija i subspecijalizacija.
Šta nam donosi novi Registar članova Ljekarske/Liječničke komore FBiH
Kako bi ovo pitanje bilo riješeno na najkvalitetniji način neophodno je da se u narednom periodu kao zajednički projekat Federalnog ministarstva zdravstva i Ljekarske/Liječničke komore F BiH izradi zajednički Registar ljekara u Federaciji.
„Ovakvim Registrom, osim ažurnog vođenja podataka o svim ljekarima koji djelatnost ljekarske struke obavljaju na području Federacije, benefit bi bio i mnogo veći. Naime, svaka od institucija bi imala svoj nivo pristupa Registru. Kantonalne komore bi imale pristup svim podacima za sve ljekare sa područja gdje su stvarno i mjesno nadležne te bi podatke unosile ili mijenjale.Ljekarska/Liječnička komora F BiH bi imala nivo pristupa svim podacima za sve kantone, bez mogućnosti unošenja ili mijenjanja podataka. Federalno ministarstvo zdravstva bi imalo pristup svim statističkim podacima, starosnoj dobi, polnoj strukturi, specijalističkim oblastima, i sličnim parametrima prema iskazanim potrebama, i to za cijelu Federaciju, odnosno za pojedine kantone, gradove i općine. Na ovakav način, činjenjem Registra ljekara dostupnim do nivoa Federacije, omogućilo bi se lakše praćenje svih bitnih podataka i informacija o ljekarima i ljekarskoj struci čime bi se planiranje i realizacija stručnog usavršavanja ljekara u vidu specijalizacija i subspecijalizacija, odnosno doedukacija kojima ljekari postižu dodatne kompetencije, učinila efikasnijom“, pojasnila je Šehović, dodavši na kraju da je ljekarska profesija vrlo zahtjevna, iziskuje kontinuirano usavršavanje, praćenje dostignuća, i sl. te LJ/LKFBIH treba participirati u svim aktivnostima koja se tiču iste. Takođe, kvalitetnim planiranjem i realizacijom ovih aktivnosti osigurat će se i kvalitetna zdravstvena usluga za pacijente.
„Dakle, ljekari djelovanjem kroz komore imaju pravo, ali i obavezu da učestvuju u kreiranju cjelokupnog zdravstvenog sistema, da stvaraju kvalitetniji ambijent, kako za njihovu profesiju, tako i korisnike usluga“, poručila je Šehović.